Het Topspotsonderzoek geeft je een antwoord op de volgende vragen:

  • Wat vinden kijkers van mijn spot? Raakt het hen? En welk effect heeft dat op mijn merk?
  • Vinden kijkers mijn spot beter dan de gemiddelde spot? Vinden kijkers mijn spot beter dan de gemiddelde spot in mijn sector?

 

METHODOLOGIE

Maandelijks beoordeelt een online panel (15 - 54 jaar) van InSites Consulting bijna alle nieuwe spots, uitgezonden op VTM, 2BE en Vitaya, op het vlak van likeability, aankoopgedrag en spot- en merkactivatie.  Elke spot wordt door 100 respondenten beoordeeld en elke respondent evalueert maximum zes spots.

 

LIKEABILITY

In het Topspotsonderzoek wordt dus de likeability van reclamespots gemeten. De vier componenten die likeability bepalen zijn: affective, cognitive, conative en basic requirements. De studie onderzoekt ook in welke mate de campagne aanzet tot activatie. Dit noemen we de buzz-factor.

Affective

Welke emotie ontlokt de spot?

Cognitive

Is de boodschap relevant?

Conative

Overtuigt de spot?

Basic Requirements

Past de spot bij het merk?

Een spot met een algemene hoge likeability-score heeft gunstige effecten, blijkt uit het Topspotsonderzoek. Het zet namelijk aan tot activatie en vergroot de aankoopintentie.